تحولات لبنان و فلسطین

قم- مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: طی سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ تُن آبزیان پرورشی در قم تولید شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به ۲ هزار و ۷۰۰ تُن برسد و این استان دارای رتبه نهم کشور در تولید ماهیان زینتی است.

«قم» رتبه نهم کشور در تولید ماهیان زینتی را کسب کرد

محمدرضا طاهری با اشاره به این که فعالیت پرورش آبزیان همسو با فعالیت‌های کشاورزی است، افزود: آب کشاورزی قبل از استفاده برای تولید محصولات کشاورزی، از استخرهای دومنظوره ذخیره آب کشاورزی عبور کرده و بسته به میزان کمیت و کیفیت آب، پرورش انواع ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری و ماهیان زینتی انجام می‌شود.

این مسئول ادامه داد: با اندک تمهیدات در استخرهای ذخیره آب کشاورزی می‌توان ضمن تامین هدف ذخیره آب کشاورزی و مدیریت آبیاری مزارع، امکان پرورش ماهی به نحو مطلوب را فراهم کرد.

طاهری افزود: بهره برداری دومنظوره و بهینه از آب کشاورزی در تولید آبزیان، ایجاد اشتغال مولد مستقیم و غیر مستقیم در روستا، کاهش مهاجرت از روستا به شهر، تقویت اقتصاد خانوار کشاورزان از طریق ایجاد یک درآمد جنبی مطمئن و قابل توجه، افزایش تولید ماهی و پروتئین سفید حیوانی مرغوب و افزایش ضریب امنیت غذایی کشور از جمله مزایای پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی است.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در سال ۱۴۰۲ میزان ۲ هزار و ۵۰۰ تُن آبزیان پرورشی در استان قم تولید شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به ۲ هزار و ۷۰۰ تُن برسد.

طاهری افزود: طی سال گذشته در این استان ۸ میلیون قطعه ماهی زینتی تولید شده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال جاری به ۹ میلیون قطعه در سال برسد.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه آبزی پروری در استان قم اضافه کرد: توسعه روش‌های نوین پرورش آبزیان، توسعه مکانیزاسیون در آبزی پروری، تجهیز مرکز مزارع پرورش ماهی به انواع تجهیزات نوین پرورش ماهی و افزایش تولید آبزیان مانند نانو حباب و فوم فراکشنر، سامانه‌های تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی آب و مهندسی مجدد استخرهای ذخیره آب کشاورزی به منظور افزایش بهره‌وری در تولید آبزیان از اهم فعالیت‌های ما در راستای آبزی پروری است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.